The space in which we exist, whatever its nature, is defined as a natural habitat in which a kind of living thing likes to live or grow. Just as a series of ecological conditions, influences and interactions determine the nature of the space, so each organism becomes an integral part of the ecosystem, and thus both sustainer and subject. Yet it is man who is most capable of undermining the vital unity we call the circle of life, alienating himself from it infinitely.
A Safe Space című kiállításon bemutatott alkotások a jelenünkben tapasztalható mikroszintű és globális anomáliák és válságok közepette keresi a biztonságos közeg megteremtésének lehetőségeit, legyen szó az egyén mikrokörnyezetében megélt egzisztenciális válságokról, vagy akár a társadalmakat globálisan sujtó feszültségekről, gazdasági krízisekről, háborúkról, vagy klímafenyegetettségről. A mikrokörnyezetünk védelmi térré avatása életünk során szükségszerű gyakorlattá válhat, amely gyakorlat kifejlesztésztésének köszönhetően válunk képessé arra, hogy hatékonyan adaptálódjunk környezetünkhöz és kerüljünk vele harmóniába.
The group exhibition in The Space gallery space will explore the notion of safe space along this idea, reflecting on the social, existential and ecological aspects of a safe environment as subjectively interpreted by the invited artists.
FÜRJESI Csaba (1969) is a Salzburg-based artist who interprets the everyday meanings of the safe public realm through the depiction of figurative figures and dreamlike scenes in his large oil on canvas paintings. His paintings blend the pictorial traditions of realism with surrealist visions. The figures, standing in a somewhat unsettling, dark environment, are often lost in the depths of space, sometimes even merging with it, but Fürjesi uses the classical motif of the shelter and the bubble to depict the intimate space of longing and shelter.
HAJGATÓ Terézia (1990), in his series Lost Mimicry, he presents the mimicry effect in human relationships in a decorative, metaphysical visual world, where the artist, operating with the chair as an individual, moves from the prototype of the human being to the contemplation of the subject. Using the mimicry effect found in the animal world as a tool, the series presents the protective quality of camouflage that humans are forced to use in a context, situation or condition where they need passive self-defence. The mimicry series attempts to make the viewer think about the situations in life in which it is recommended or necessary to use mimicry.
Judit LÓCZI HORVÁTH (1981) is an installation of a dark blue drawer that commemorates a personal experience of loving but contradictory family ties. The golden branch, standing exposed in the middle, is held and protected by the drawer that once belonged to the grandmother, a gesture that symbolises the duality of family relationships that hold and limit. Lóczi Horváth's lyrical work reflects on the challenges facing individuals and families in today's world, while also questioning the responsibility of society, its protective role and its damaging effects.
KOLESZÁR Stella (1992) depicts the divine, symbols of fertility and abundance that can be discovered by observing nature through the art historical tradition of floral illustration. Of particular interest is the question of how to deal with our disconnected relationship with nature as a result of modernisation and digitalisation. This loss of connection leads us to seek new ways of creating safety and well-being in the modern world, in much the same way that safe space seeks to ensure mental and emotional well-being in a supportive community environment.
Dániel SALLAY (1985), his sculptures in maroque and rounded terracotta reliefs are based on the principle of form. The undulating surface separates the inner content of the objects from the outside world like a membrane, a physical boundary that is sometimes clear, sometimes not, and sometimes implies an ambivalent relationship with its surroundings. Sallay's works are created in a meditative state of automatism, which gives space to the self-recreational process of intuitive creation.
Gábor SZENTELEKI (1978) Otthon című sorozata a családi fészek és a safe space viszonyáról tesz fel kérdéseket. Sematikus, házikóra formázott vásznain meleg tónusú színekkel utal az otthon bensőséges jellegére, ugyanakkor a kép felszíne alatt megbúvó vérerek bőr hatását keltik, amely kontextusát tekintve egy baljós, vagy groteszk értelmezést is adhat az itt kiállított műveknek. A képek az Otthon sorozaton belül, egyszerű állításokat fogalmaznak meg a családot alkotó szereplőkről, azok viszonyáról, kapcsolódásáról.
Kurátori tárlatvezetés
- 6:00 pm
- The Space
Teplán Nóra kurátor tart tárlatvezetést ahol a látogatók közösen fedezhetik fel a galéria terében elhelyezett csoportos kiállítást amely a safe space fogalmát járja körül és a biztonságos környezet társadalmi, egzisztenciális és ökológiai aspektusaira reflektál a meghívott művészek szubjektív értelmezésében.
Artist talk
- 4:00 pm
- The Space
Az Artist Talk alkalmával beszélgetünk a művészek alkotásai által felvetett biztonságos közeg megteremtésének lehetőségeiről, a jelenünkben tapasztalható mikroszintű és globális anomáliák és válságok közepette, valamint arról, hogyan reflektálnak a meghívott művészek szubjektív értelmezésükben a safe space fogalmára a társadalmi, egzisztenciális és ökológiai aspektusokat illetően.
Belső Erőforrás Breathwork
- 6:00 pm
- The Space
You are cordially invited on an inner journey where the healing power of art and breath meet. Let's discover how to connect with the sustaining power of the safe space within us through an immersive breathing technique in a special venue: the Safe Space exhibition.
Finisszázs
- 6:00 pm
- The Space
Az elmúlt hetek során mélyrehatóan vizsgáltuk meg a „safe space”, azaz a biztonságos tér fogalmát művészeinkkel és látogatóinkkal egyaránt. Ezúton szeretettel invitálunk minden kedves érdeklődőt a Safe Space című kiállítás finisszázsára, hogy együtt merítsünk még egyszer ebből a különleges és inspiráló tárlatból.