Méhes Lóránt Zuzu

Szemüvegeket felvenni...

2023. május 4. - június 2.

Méhes Lóránt (művésznevén Méhes Lóránt Zuzu) a hetvenes évek elejétől a neoavantgarde képzőművészet és az alternatív kultúra fontos alakja. 1966-tól 1971-ig a budapesti Képző- és Iparművészeti Szakközépiskolában, 1974-től 1979-ig a Magyar Képzőművészeti Főiskolán tanult.
1976-ban részt vett a Rózsa presszó akciókban. Pályájának meghatározó szakasza a nyolcvanas évek elején kezdődő Vető Jánossal való közös munkássága, mellyel a hazai Pop-jelenségek jelentős darabjait hozták létre Zuzu-Vető néven. A magyar alternatív kultúrának fontos alkotópárosa az elmúlt húsz évben külön alkot.
A Szemüvegeket felvenni …. kiállítás a Méhes Lóránt Zuzu életmű jellegzetes képzőművészeti médiumain keresztül mutatja be a közönségnek a 70’-80’ években virágzó alternatív képző- és popkultúra egyik legismertebb alakjának az elmúlt években készült képzőművészeti alkotásait.
Sosem gondoltam magamról, hogy művész vagyok… nem tekintem magam művésznek… egy szabad ember szerettem volna mindig is lenni, ez az elsődlegesség… a kommunista időkben beírták a könyvemben, hogy művész… nincsenek is ilyen elvárásaim, nincs olyan karakterem, ami felismerhető, talán pont ezt szeretik bennem, bármin bármikor változtatsz. folyamatosan fenntartom a lehetőségét annak, hogy szabad ember vagyok … ha kérdezik festegetek…” – vallja Zuzu.


Olaj/vászon

Méhes Lóránt a hazai hyperrealizmus festészet egyik fontos egyedi hangú képviselője. Az 1972-től induló alkotásainak kiindulópontjai, inspiráció pillanatai az 1968-69 Iparterv kiállításon bemutatott Méhes László alkotás, valamint az idegennyelvű könyvek boltjában lapozgatott Charles Thomas Close amerikai hyperrealista festő könyve. Alkotásainak figurális realisztikus alap motívumai Zuzu életének kiragadott pillanataiból összeálló környezet adta terek, amelyekben életének meghatározó személyei szerepelnek. A kompozíciók alapjául régi fotók szolgálnak, amelyek a festmények komponálása közben változnak és átalakulnak, amíg megszületik belőlük az ideális új pillanat. A korábban fotókon rögzített pillanatok a festmények készítése során több szinten változnak meg. Eltűnnek az időkorlatok, a kompozíciókban megjelenített egyedi utalásokat jelentő motívumoknak köszönhetően.
A kiállításon bemutatott friss Zuzu festmény Modern festő leszek (gondoltam 16 éves koromban) című alkotás előképe 1973-ban készült. Alapgondolata generációkon átívelő visszatekintés, amelynek egyik eleme a létezés-elmúlás megélése, a van-nincs lételmélet felülírása a képzőművészetben a végtelenbe kitolható horizont segítségével. Az alkotás folyamata egy régi családi fotó újrafelfedezésével kezdődött, és hosszú idő után kerül folytatásra. „Az idő nekem nem számít. Mindegy, hogy mit, mikor csinálok… független vagyok, nem foglalkozom az idővel.”


Ludas Matyi sorozat

A Méhes Lóránt Zuzu életmű legismertebb darabjai ezek a rajzok. A művész jellegzetes méretben készített színes rajzainak életművön átívelő sorozatának darabjai folyamatosan jelen vannak a művész életében, állandó, biztos lenyomatai a művész élet-teremtő folyamatának. Méhes ezeket a rajzokban a napi életélmény inspirációjának hatására készíti. Nincs előzetesen elkészített terv, nem hordoznak primer jelentéstartalmú üzenetet. A létrejövő egyedi grafikai alkotásokat semmi nem köti össze mégis összetartoznak. A rajzok variálhatósága a művek egyedi, különleges erejét adja különböző idősíkok létrejötte során, a művek kiegészítik egymást, mint egy nagy társaság, egyszerre rendezettlen és zűrzavaros, egyszerre más stílus, egyszerre Zuzu.


Fotók a Zuzu életműben 2000 után

Amióta vannak digitális fényképezőgépek Zuzu a zsebében hord egyet, így bő 20 éve készülnek a fényképek. A fotók készítése során a rövid projekt alapú művész sorozatok (füst-kísérletek, kaleidoszkóp, fények a falon) mellett, hosszútávú dokumentációs céllal is (fotónapló, fotók az ablakomból) készít felvételeket a művész. Az elmúlt több, mint két évtizedben született fotódokumentum Zuzut és az őt körbevevő mikrovilágot, baráti társaságát, életét rendezi egy fotónaplóba. Bejegyzései az elmúlt években ritkultak, ám a tevékenység nem zárult le teljesen.


Füst-fotó kísérletek – 2008 után
Egyszer unatkoztam a Pozsonyi úton egy társaságban, egyfajta játéknak indult, autók szélvédőjén összeállt torz kompozíciókat fotóztam és rendeztem sorozatokba. Ez volt az első művészfotó kísérletem.” A 2008 körüli első digitális fotó-kísérletek nyitották meg Zuzuban azt az utat, amelyen keresztül lassan a füst sorozat darabjai beúsztak az életműbe. „Egyedül ültem otthon, kísérleteztem a fényelnyelő háttérrel, majd a megfelelő karakterű füst létrehozásával”. A Füst-kísérlet sorozat fotóinak erős és karakteres rajzolatú füstjeleit Zuzu egyik füstölője adja. A most kiállított darabok mindegyike egyedi 1/1-es példányszámban készült digitális fotó print, az életműben szerepelő művészfotó sorozatok első tervezett, konceptuális kompozíciói.

A kiállítás része a BUDAPEST PHOTO FESTIVAL programjának.