Kézen fogom a vonalat

2024. február 22 - március 22.

Poroszlai Eszter (1974, Budapest) képzőművész életműve egy folytonosan kísérletező, tudományos érdeklődéssel átitatott művészi programot tár elénk. Míg korai, festészet hagyományaiból építkező képtárgyain az absztrakció formanyelvét líraibb attitűddel alkalmazta, addig a múlt évtized során érdeklődése egyre inkább a geometrikus absztrakció és a természet tudományos vizsgálódása felé fordult. Minimalista műveiben hangsúlyossá vált a tórusz, majd a kör és a kúp motívuma, azok térbeli kiterjesztésének lehetőségei. Gondolkodásmódját meghatározza a metafizika és a matematika, absztrakt alkotásai a tér lehetséges újradefiniálásának és a távlat viszonylagosságának lehetőségeit járja körül. Alkotói repertoárjában ebből formálódva jelentek meg precízen szerkesztett installációi, ahol a kifeszített fonalszálak kötegei újabb síkokat hasítanak ki a térből. Túlmutatva a festészet eszköztárán képein különböző textíliák és fotográfiai képalkotói eljárások alkalmazását ötvözi, amelyek a látás és érzékelés, a kép és valóság összefüggéseit, a terek és dimenziók, a materialitás és virtualitás közötti átjárást hivatottak a művészet eszközeivel értelmezni.

Poroszlai a „Kézen fogom a vonalat” című kiállításán bemutatott sorozataiban a geometria és a természetben rejlő formák mélyen megbúvó kapcsolatát kutatja konceptuális megközelítéssel. A kiállítás egyik központi eleme a galériateret átszelő és falon átívelő „Traverse” című nagyléptékű installációja, amely a kúp motívumát használja a virtuális és valós tér kölcsönhatásának ütköztetésére. A 2021 óta gyarapodó „Insta(nt)llation” című sorozata a pandémia során bontakozott ki reflektálva a bezártság, a befelé fordulás és a virtuális terekbe való menekülés gyakorlatára. A sorozat ebből a szempontból éppen azért is különleges, mert a virtualitás ellensúlyozásaképpen a művész az egyik legrégebbi fotótechnikai eljárást, a cianotípiát alkalmazza, amelynek jellegzetes ciánkék színe monokróm képalkotást tesz lehetővé. A vászonra és papírra nagyított, tájakat és fákat ábrázoló képeit aprólékosan kidolgozott, fonalakból hímzett sugárvonalakkal ötvözi, amelyek mintegy letapogatják a tájban megjelenő formákat és a térbe kiterjedő vektorokká formálják azokat. Poroszlai évek óta alkalmazza a fonál hímzést, mint struktúrateremtő elemet fotóin és nyomatain, ebben a sorozatban természettudományos megközelítése kerül izgalmas dialógusba a formák belső törvényeit feltáró neonrózsaszín fonalrendszer interferenciájával.

Poroszlai Eszter 2014-ben végzett a Magyar Képzőművészeti Egyetem Festőművész szakán Károlyi Zsigmond osztályában. Jelenleg a Pécsi Tudományegyetem Művészeti Doktori Iskolájának hallgatója, tanulmányai során Párizsban és Berlinben tett tanulmányutakat ösztöndíjjal. Számos hazai és nemzetközi kiállításon találkozhattunk térplasztikáival. Geometrikus absztrakt művei többek között a Vasarely Múzeumban, a Szombathelyi Képtárban, a Fészek Művészklubban, a párizsi 193 galériában, valamint a „Scene Ungarn” kiállításon, a waldenbuchi Museum Ritter termeiben voltak bemutatva.

A kiállítás a Nemzeti Kulturális Alap támogatásával jött létre.